Саопштења

САОПШТЕЊЕ

         Усвајање матерњег језика, или првог језика како се назива у савременој науци о језику, ствара се подлога за примање света који нас окружује, за развијање мишљења и целокупне личности детета. Усвајањем матерњег језика усваја се и љубав према породици и домовини. И коначно, љубав према националном језику као средству и објекту.

            Ниво развоја појединих цивилизација често се мери према томе колико су им били развијени облици изражавања у језику и говору. И најпримитивнији народи су на особен начин неговали усмене облике изражавања, који су се развијали из првобитних синкретичких облика, везаних за рад и обред. Проналажењем писма, нужно се намеће потреба да се о неговању тог новог облика изражавања морају бринути одређене друштвене и образовне институције. У многим традицијама однос према језику толико је ушао у све сфере живота да се то и данас често манифестује у низу сентенција које су постале саставни део фолклора појединих народа. Код нас се, и данас, чује: „Проговори, да видим ко си и шта си“.

            Од Стефана Немање, оца српске средњовековне државе актуелност и значај неговања српског језика је у жижи не само просветне него и државне политике. И онда када смо губили самосталност, династију и територију (најважније атрибуте државе), дух српског народа очувао се, пре свега, у српском националном језику и традицији. Јер, језик - најважнији интегративни фактор - није само обележје појединца, народа и државе него је и наш завичај.

            На питање „Где је људски завичај?“ поетеса Исидора Секулић каже: „Тамо где други људи око њих разумеју до краја и до дна шта они кажу, до последњег спољног и унутрашњег трептаја језичког разумеју шта је онима драго и шта их боли“...

            Питање неговања свих облика изражавања националног, односно матерњег језика препознато је као приоритетно и зато заузима једно од централних места у договору земаља потписница Болоњске декларације.

            Имајући у виду све изречено, а нарочито само оно што се осетити може када је матерњи језик у питању, онда је неоспорно колика је улога оних који имају задатак да негују језик у свим његовим манифестацијама. Ако пренесемо на наше школске прилике, то нису само учитељ и ученик, већ сви, на свим местима и у свако доба.                                                                                         

 

                У Врању,  

21. фебруар 2016 г.                        ГРАДСКИ  ОДБОР СНС   ВРАЊЕ  

                                                               Савет за образовање, науку и технолошки развој